mandag 31. mai 2010

Percy Jackson "LynTyven" F:Rick Riordan


Forfatter:Rick Riordan.
Percy Jackson lyntyven handler om en forstyrret gutt med store problemer.
Når jeg sier problemer så mener jeg ikke som slåsskamper men gude problemer.
På sommerleiren"Halvblodsåsen" så får Percy en ny venn Annabeth.
Sammen med Grover(Percys venn) så legger de tre ut på en farefull reise.
I tilegg til å sloss mot monstre så møter Percy en gresk gud som oppsøker han.
Boka er veldig spennende og når du først har startet å lese vil du nekte å stoppe og lese.
Det denne boka egentlig handler om er at Percy er blitt anklaget for å ha stjålet et lynmal fra hans onkel som i virkeligheten er en gresk gud.
I tilegg til å ha blitt anklaget har Percy også et annet problem. En gutt som heter Luke prøver å drepe han.
Det som er bra med denne boka er at man blir helt oppslukt av all spenningen og farene som lusker rett rundt hjørnet. Percy må også kjempe mot en titan,nemlig hans egen bestefar, som puster onde drømmer inn i hodet hans. Det jeg tror at jeg hadde følt hvis det var jeg og mine venner som måtte ha lagt ut på den farefulle reisen var at jeg kanskje hadde blitt vettskremt over å oppdage at min familie var guder.
Jeg hadde vært en anelse stolt over å få det oppdraget, men det hadde vært trist med all sorgen.
Forfatteren i denne boka har vist at man kan ta fantasien til et nytt nivå. Han har fått med all adrenalinet som får en leser til å bli nysgjerrig og at man vil lese videre. Det jeg følte på starten var at Percy var en helt alminnelig gutt men så begynte all spenningen og nysgjerrigheten min tok over og det var det som fikk meg til å ville lese videre.


Yussuf

11 kommentarer: